Strategier för ökad omsättning inom ett affärsområde för fyllning av drycker, via processutveckling och scenarioplanering

Ett företag inom förpackningsindustrin behövde hjälp med att utveckla sina innovationsprocesser, där vi använde metoder och verktyg för scenarioplanering.

Efter en tidigare väl genomförd idégenerering av JOIN ville företaget ha hjälp inom ett affärsområde, där man hade ambitionen att öka omsättningen med upp till 50% på 5 år. De letade efter nya möjligheter att fylla på vätska och drycker via sina förpackningsmaskiner.

JOIN använde en metod och processverktyg som kallas TAIDA (Tracking, Analysing, Imaging, Deciding and Acting), där man strukturerat letar efter nya trender och marknader med försäljningspotential. Scenarioplanering handlar om att vi lever en osäker värld, där det finns behov att identifiera och analysera olika scenarier och alternativa strategier.

Denna process resulterade i ett antal möjliga strategier för ökad omsättning, med en utökad marknad inom existerande segment men även nya marknader i ett helt nytt segment.

Konsulter i detta projekt

Henrik Hedlund

PhD Biophysics

Lennart Olsson

Entreprenör

Maria Sätherström Lantz

Strateg med affärssinne